Gå til hovedindhold

Børnenes spor

Vores nysgerrighed på børnenes leg lader os følge dem i deres spor. På denne måde opstår og bibeholdes læring gennem børnenes egne interesser.

Indhold

    I Troldehøj arbejder vi med det vi kalder børnenes spor. Vi har valgt at vende læringen lidt på hovedet, så derfor tager vi udgangspunkt i det, børnene viser interesse for og hjælper dem med at udvide deres nysgerrighed på et bestemt emne.

    Det startede for flere år siden. Vi blev nysgerrige på børnenes leg og gik på opdagelse, når vi undrede os over, hvad det var børnene egentligt lavede. Dette var med til at gøre os klogere på børnenes legeverden.
     
    Vi fik igennem BUPL midler til at få en konsulent ud, Trine Munksøe, som deltog på vores personalemøder og viste os andre måder at arbejde kreativt på med børnene samt sætte teori på det at følge børnenes spor.

    Vi blev meget glade for at arbejde på denne måde og har bibeholdt ideen om læring gennem barnets interesser og kan se en tydelig fordybelse hos børnene, når læring foregår på denne måde.

    En praksisfortælling kan uddybe det nærmere

    Vi har på legepladsen fået sat tre læringstavler op på endevæggen. Alle tre tavler omhandler dyr. Den ene af tavlerne er med fugle i Danmark. To af pigerne er meget nysgerrige på fugletavlen. De kigger på den og taler meget om fuglene. De henter hver et stykke papir og laver et afkrydsningsskema, således at de kan krydse de fugle af, de ser.
    Desværre er der ikke så mange fugle, de kan se på legepladsen den dag. Men en voksen har set deres leg og siger, vi går over i skoven og kigger efter fuglene. Så den voksne drager over i den lille skov ved siden af vores hus sammen med pigerne. De går ind i skoven, de taler om de fugle, der kan være i skoven og prøver at lytte efter fuglene.

    Eksemplet ovenover viser, hvordan den voksne tager udgangspunkt i det, børnene viser interesse for. Herefter bliver der givet mulighed for at udforske emnet nærmere og få udvidet sin erfaringsverden i forhold til eksempelvis fugle. Vi kan se, at børnenes opmærksomhed kan holdes længere og at de føler, at vi tager deres nysgerrighed alvorligt, da de får lov til at være med til at bestemme, hvad vi skal lave.