Gå til hovedindhold

Børnesyn og pædagogik

Her kan du læse om det pædagogiske arbejde i Troldehøj.

Indhold

    Vi arbejder med udgangspunkt i et fælles værdigrundlag og værdierne er skabt ud fra et anerkendende menneskesyn, da vi mener, at anerkendelse er grundlaget for barnets udvikling. Barnet skal ses, som det menneske, det er og på den måde opbygge sit selvværd. Højt selvværd er et resultat af accepten fra barnets primære omsorgspersoner.

    Vi ønsker at skabe et trygt og stimulerende miljø, hvor institutionens mål følges op af planlægning og fantasi, så vi kan leve op til vores motto, "Det må gerne være sjovt at gå i Troldehøj".

    Vi lægger vægt på kommunikation og relationer, da vi mener det er der størstedelen af barnets læring foregår. Barnet lærer gennem legen via egne oplevelser og undersøgelser. Den voksnes rolle er at være rollemodel, inspirere og udfordre denne proces.
    Personalet må gennem dialog, handling og som rollemodel udfordre barnet til undren og refleksion af egne oplevelser, følelser og forståelser.

    Vi er meget ude, på vores legeplads og i små eller store grupper i miljøet omkring os.
    Her kan børnene udvikle sig motorisk og skabe læring gennem legerelationerne, ved at afprøve sine erfaringer og øve sine sociale kompetencer.

    Institutionens mål for det pædagogiske arbejde, er skabt med udgangspunkt i læreplanens seks områder, hvor oplevelser er med til at bibringe børnene viden.

    Værdigrundlag for det pædagogiske arbejde

    "Det må gerne være sjovt at være i Troldehøj"

    Vi skal styrke barnet selvværd ved: 

    • At vi viser anerkendelse af barnet
    • At vi ser barnets ressourcer, og i handling tager udgangspunkt i disse
    • At vi ser forskellighed som ressource
    • At barnet føler at de gør en forskel (skal føle sig set og hørt)
    • At barnet skal føle tryghed og omsorg
    • At barnet føler succesoplevelser
    • At barnet udvikler sig som et selvstændigt individ

    Troldehøj skal være et stimulerende miljø, der giver børnene passende udfordringer for alder og udvikling.
    Vi arbejder ud fra de seks temaer i de pædagogiske læreplaner.

    Vi vil lægge vægt på oplevelser både i og uden for institutionen, hvor udelivet vil være i centrum både på legepladsen og i nærmiljøet.

    Troldehøj skal være et hus med fælles traditioner. Børnehuset skal være kulturskabende.

    Troldehøj skal være et hus, der er holdningsstyret: Hvilket betyder at de voksne skal tage personligt stilling med udgangspunkt i vores værdigrundlag.

    Værdigrundlag for forældresamarbejdet

    • Forældrene skal føle sig velkommen, og føle tillid til personalet
    • Vi ønsker, at forældre og personale ser barnets udvikling og opdragelse som et fælles ansvar og at vi alle er rollemodeller for barnet
    • Vi ønsker et åbent og ærligt samarbejde
    • Forældre skal føle sig velkommen og hjemme i Troldehøj. Det er også deres institution
    • Det er vigtigt, at begge parter i det daglige giver sig tid til en lille snak om løst og fast
    • Forældrene er altid velkommen til at tage en kop kaffe og sætte sig på stuen

    Der tilknyttes ved barnets start en kontaktpædagog